Co warto wiedzieć o opłacie recyklingowej za opakowania foliowe?

Jeszcze kilka lat temu torby papierowe w sklepach były darmowe, a klienci mogli z nich korzystać właściwie w nieograniczonych ilościach. Jednak wraz z rozpoczęciem 2018 roku przepisy uległy zmianie. Mowa tutaj o tym, że od tego czasu opakowania foliowe zostały objęte tak zwaną opłatą recyklingową, w związku z czym trzeba za nie płacić. W jakim celu wprowadzono tę opłatę i co warto o niej wiedzieć?

 

Które opakowania foliowe podlegają opłacie recyklingowej i jak ją rozliczać?

Opłatą recyklingową zostały objęte reklamówki foliowe, które wcześniej były dostępne w wielu sklepach za darmo. Mowa tutaj między innymi o torbach przeznaczonych do pakowania zakupów. Oprócz tego opłacie recyklingowej podlegają też woreczki wykonane z tworzywa sztucznego, czyli woreczki strunowe. Co ważne, w przypadku sprzedaży lekkich toreb z tworzywa sztucznego pakowane w duże paczki (na przykład 1000 sztuk), opłata recyklingowa nie jest pobierana.

Zostaną nią obciążeni klienci, którzy będą wykorzystywać torby do pakowania zakupów. Istotną kwestią jest rozliczanie opłaty recyklingowej. Jak się okazuje, jest to dochód państwa, który przedsiębiorcy muszą przekazać najpóźniej do 15 marca roku następującego po pobraniu opłaty. Ważne jest też, że firmy nie mają obowiązku prowadzenia ewidencji opłat pobranych za sprzedane torby czy sporządzania sprawozdań.

 

Czy opakowania foliowe zawsze są płatne?

Wprowadzona 1 stycznia 2018 zmiana dotycząca pojawienia się opłaty recyklingowej za opakowania foliowe miała na celu redukcję odpadów i zachęcenie do korzystania z wielorazowych opakowań. Warto jednak pamiętać, że worki, rękawy, kaptury czy inne folie opakowaniowe są niezbędne w wielu branżach. Co ważne, nie wszystkie reklamówki zostały objęte opłatą recyklingową. Zwolnione są z niej lekkie torby wykonane z tworzywa sztucznego o grubości poniżej 15 mikrometrów. Należy jednak wiedzieć, że aby oferować je za darmo, muszą być wykorzystywane wyłącznie do pakowania żywności sprzedawanej luzem, na przykład warzyw czy bakalii. Nie ma możliwości pakowania w nie artykułów, które są już zapakowane, na przykład w folie ochronne.